Les banderes que ens emboliquen
Es pot discutir, si es vol, si la millor manera d’aconseguir-ho era una o altra. Però és inacceptable que s’utilitzin dues mesures diferents segons la bandera que justifica el projecte. Com es pot criticar l’aventura de Spanair sense dir res de les inversions deu vegades superiors que van fer els governs espanyols per salvar Iberia o per facilitar-ne l’expansió a Amèrica Llatina, només en aquest projecte, amb 1.200 milions d’euros?
No sóc ningú per avaluar ni el projecte de Spanair ni la seva gestió en particular. Però hi ha noms de prou rellevància empresarial que tutelaven la iniciativa per imaginar que la van assumir mesurant amb responsabilitat el risc que comportava. I si alguna cosa significa ser emprenedor, si alguna cosa ho fa admirable, és que s’accepta amb coratge la possibilitat del fracàs. No sé si tothom qui jutja amb tanta severitat Spanair està davant d’empreses solvents, sense suports públics i sense risc de ruïna! I, en qualsevol cas, no s’oblidi que Spanair, durant els seus tres anys de vida, ha atès de manera excel·lent les necessitats de milions de passatgers, ha donat feina a 4.000 persones i ha pagat impostos –a Espanya– per valor molt superior als 140 milions prestats per les administracions públiques catalanes. La denúncia de presumpte error empresarial embolicat amb la bandera –catalana– probablement pretenia fer soroll per dissimular que quan es parla de mercats altament competitius com és l’aeronàutic, els fracassos són també derrotes davant d’adversaris amb noms i cognoms. I Spanair ha tingut grans adversaris –que ja no van ser a l’iese– i que han tingut la sort de poder-se embolicar amb banderes més grans –espanyoles–, aguantades per pals més sòlids.
És sorprenent veure com en alguns relats de les desventures de Spanair s’ignora el paper empresarialment agressiu de la competència: des de la denúncia pels ajuts públics al comissari europeu –per cert, emparat per la mateixa bandera dels instigadors–, passant pels obstacles a l’obertura de noves línies, la suspensió del concurs que havia d’obrir l’aeroport del Prat a una més gran competència i fins les pressions paral·leles a la companyia que podia haver salvat Spanair. Accions, totes elles, embolicades amb la gran bandera que vol preservar l’exclusivitat del hub intercontinental per Barajas.
En definitiva: aquí, la qüestió no és que uns fracassos s’emboliquin amb banderes, expressió de la irracionalitat d’uns nacionalismes sense estat que no haurien de tenir dret a existir. No: el que realment es discuteix és qui té dret a bandera, qui la té més grossa, i de si s’utilitza per impedir que determinats territoris amb ambició de país la puguin veure mai realitzada. I la impostura és de qui simula que parla sense la protecció de cap bandera.
- Pot llegir l’article al web de La Vanguardia.
- Il·lustració d’OSCAR ASTROMUJOFF.